تماس با کلینیک هارد دیسک
تازه های سایت


تاریخچه ذخیره سازی اطلاعات (حافظه) در کامپیوتر(قسمت اول)

تاریخچه ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات (حافظه) در کامپیوتر 

 مقاله ای درباره تاریخچه ذخیره سازی اطلاعات توسط کلینیک هارد دیسک

در طول تاریخچه کامپیوتر، یک موضوعی که بیش از هر چیز دیگری به آن ضرر رسانده و رشد آن را محدود کرده است ذخیره­ سازی یا حافظه دائمی بوده است. از اولین کامپیوترها که از کارت­های منگنه و نوارها به عنوان ورودی و ذخیره ­سازی برای هارد درایو­های به اندازه یخچال فریزر (تصویر سمت چپ) استفاده می­کردند، داستان حافظه­ غیرفرار اساس جهان دیجیتالی امروزی را بنا نهاده است. با این­حال، در همان زمان، به­ طرز عجیبی ذخیره­سازی کامپیوتر از پیشرفت فوق­ العاده در ساخت ترانزیستور سیلیکونی جدا شد، و بنابراین نقطه مقابلی برای جنگ مگاهرتزی، قانون مور، و روند افزایشی امروزی به سمت سیستم محاسبه کم قدرت برروی تراشه را ارائه می دهد.
این بخش بندی قطری از این واقعیت بر میاید که حافظه کامپیوتر باید دائمی باشد، در حالی که تقریبا هر فرآیند لیتوگرافی مبتنی بر سیلیکون بر ساخت مدارهایی تمرکز دارند که فوق العاده سریع و فرار هستند. بدیهی است که این شکاف زیاد در سالهای اخیر با ورود زیاد فلش مموری NAND مبتنی بر ترانزیستور که توسط هر وسیله دیجیتالی استفاده می شود کمتر شده است، اما این شکاف هنوز به­ وضوح زمانی­که در هارد دیسک درایو­ها، درایوهای نوری (CD,DVD,Blu-ray) و نوارها نگاه می­کنید قابل مشاهده است.
برای درک تفاوت میان ذخیره کامپیوتر (هارد درایو­های غیر فرار) و حافظه­ کامپیوتر ( حافظه فرار)  باید دوباره وارد ابهامات زمانی  ظهور IBM و ترکیب آن با کارت­های منگنه شویم.

 

کارتهای منگنه

مقاله ای درباره تاریخچه ذخیره سازی اطلاعات توسط کلینیک هارد دیسک

 

 

مدت­ها پیش از ورود کامپیوترهای دیجیتالی در سال 1940 ، کارت­های منگنه برای ذخیره­ داده­های ورودی به­ د­­اخل یک طیف گسترده­ای از سیستم­های مکانیکی، از دستگاه­های بافندگی تا پیانو نوازنده، و از همه مهم­تر، ماشین­های جدول­بندی داده مورد استفاده قرار می­گرفت و این جایی است که داستان شروع می­شود.
اما در سال­های 1920 و 1930، IBM در ساخت ماشین­های جدول­بندی و کارت­های منگنه متخصص شد. این ماشین­ها و کارت­ها برای موسساتی مانند دولت ایالات متحده برای پردازش مقادیر عظیمی از اطلاعات کار و تأمین اجتماعی و نتایج حاصل از سرشماری به کار رفتند. در سال  1937، IBM  هرروز 10 میلیون کارت منگنه تولید می کرد. اما تعجب ­آور نیست چون­که فقط آنها تا سال 1950 برای هر دستگاه و کامپیوتر حافظه تولید می کردند.
کارت منگنه با استاندارد 80 ستون ( در تصویر بالا ) 70 بایت داده ذخیره می کرد . لذا 10 میلیون کارت بیانگر حدود 679 مگابایت داده بود!